fredag 1. august 2014

Spring Shoots - sokker




Nok en gang har jeg strikket et par sokker fra boka Socktopus av Alice Yu:
 
 
 
 
 
Designene hennes er så varierte, og det blir derfor aldri kjedelig å følge oppskriftene hennes.
 
På disse sokkene - Spring Shoots - er hele beskrivelsen i tekst, ikke et eneste diagram, og dette ville skremt meg fra å prøve bare for noen måneder siden, men nå synes jeg det er morsomt å jobbe meg igjennom oppskriften og se at et par sokker vokser fram :)
 
Dette er sokker strikket fra tåen og opp, og det første jeg gjorde var å legge opp 12 masker med Turkish cast-on - metoden:
 
 
 
 
 
 
Dette minner ikke mye om en sokk, men etter noen omganger har jeg økt til maskeantallet som er rundt foten:
 
 
 
 
 
 
Se på den blå tråden jeg har strikket inn, der skal jeg etter hvert plukke opp igjen masker og strikke leggen ifra (dette blir vel litt på samme måte som med Russesokker, bare at der settes maskene til hælen på en tråd)
 
 




 
 
 
Før jeg kunne gjøre noe mer med leggen felte jeg hæl, her er den felt av i stjernemønster og jeg synes den ble veldig fin, og litt utenom det vanlige
 
 
 






Hælen er ferdig og jeg plukker opp maskene til leggen:
 
 
 




 
 
 
Til slutt skulle det strikkes en kant i stedet for å felle av, denne kanten er strikket fram og tilbake i perlestrikk på tvers, litt vanskelig å forklare, så jeg håper bildet viser det litt tydeligere:
 
 
 



Ferdig felt av:
 
 


 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar